Οι υπηρεσίες αυτές περιλαμβάνουν τις υπηρεσίες τηλεηχοπληροφόρησης (Audiotext), τις υπηρεσίες οπτικής τηλεπληροφόρησης (Videotext), τις υπηρεσίες σύντομων μηνυμάτων (SMS) προστιθέμενης αξίας και τις υπηρεσίες πολυμεσικών μηνυμάτων (MMS) προστιθέμενης αξίας. Η παροχή ΥΠΠ δύναται να πραγματοποιείται και μέσω του Διαδικτύου.
Πρόκειται για υπηρεσίες περιεχομένου που παρέχονται από τρίτους (όχι την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας), με την άδεια της αρμόδιας εθνικής ρυθμιστικής Αρχής (ΕΕΤΤ), οι οποίοι έχουν και την αποκλειστική ευθύνη για το περιεχόμενο αλλά και τον τρόπο που το παρέχουν.
Συνήθως, εγγράφονται συνδρομητές μέσω των ιστοσελίδων των εταιρειών: ο υποψήφιος συνδορμητής εισάγει τον αριθμό του κινητού που θα λαμβάνει το περιεχόμενο, αριθμός στον οποίο λαμβάνει στη συνέχεια έναν κωδικό PIN. O χρήστης επιστρέφει στην ιστοσελίδα, δίνει το PIN και έτσι ολοκληρώνεται η εγγραφή του στην υπηρεσία. Έτσι, μπορεί να λαμβάνει μικρές αγγελίες, ringtone, wallpaper και άλλο περιεχόμενο στο κινητό του.
Πάντως, σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, οι εταιρείες που παρέχουν με αυτόν τον τρόπο περιεχόμενο οφείλουν να ενημερώνουν χωρίς χρέωση τους συνδρομητές μέσω SMS αναφορικά με:
- Την υπηρεσία που έχουν εγγραφεί οι συνδρομητές
- Την τιμολόγηση ανά μήνυμα και το συνολικό αριθμό μηνυμάτων που απαιτούνται για την παροχή της υπηρεσίας
- Το κόστος ανά SMS και το συνολικό μέγιστο κόστος της υπηρεσίας
- Πληροφορίες αναφορικά με το μηχανισμό διαγραφής
- Στοιχεία επικοινωνίας με την εταιρεία (τηλέφωνο εξυπηρέτησης)
- Πληροφόρηση ότι η εκάστοτε υπηρεσία παρέχεται αποκλειστικά σε ενήλικες, εφόσον κάτι τέτοιο ισχύει.
Πάντως, θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι δεν πρόκειται για απάτες -δεν πρέπει όμως να αποκλείεται ότι παραβιάζονται οι κανόνες της παροχής
των υπηρεσιών αυτών, όπως αυτοί περιγράφονται στον σχετικό κώδικα δεοντολογίας. Έχει παρατηρηθεί ότι πολλοί είναι οι συνδρομητές κινητής τηλεφωνίας που εγγράφονται σε τέτοιες υπηρεσίες χωρίς να κατανοούν πλήρως τους κανόνες χρήσης ή πόσο μάλλον, τον τρόπο χρέωσης. Επιπλέον, δεν είναι ασυνήθιστο να εγγράφονται σε τέτοιες υπηρεσίες παιδιά χωρίς την σύμφωνη γνώμη των γονιών τους, το κινητό των οποίων επέλεξαν για την εγγραφή τους.
Η εταιρεία που παρέχει τις υπηρεσίες πολυμεσικής πληροφόρησης και η εταιρεία κινητής τηλεφωνίας υποχρεούνται να εξετάζουν τις καταγγελίες καταναλωτών. Επίσης, οι τελικοί χρήστες μπορούν να ζητήσουν από την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας, εφόσον είναι τεχνικά εφικτό, την φραγή των υπηρεσιών αυτών -τα εμπλεκόμενα δίκτυα είναι υποχρεωμένα να ικανοποιήσουν το αίτημα (ακόμα και να απαντήσουν γραπτώς εντός 20 ημερών στον συνδρομητή). Εφόσον, μετά την έγγραφη απάντηση του παρόχου στην καταγγελία του καταναλωτή δεν διευθετηθεί η διαφορά μεταξύ των δύο μερών, ο καταγγέλλαν μπορεί να απευθυνθεί στην ΕΕΤΤ για να επιληφθεί του θέματος με βάση τις αρμοδιότητές της. Πάντως, η επίλυση οικονομικών διαφορών μεταξύ καταναλωτών και εταιρειών (αμφισβήτηση λογαριασμών, επιστροφή χρημάτων) επιλύεται εξώδικα από τον Συνήγορο του Καταναλωτή. Για θέματα αποζημιώσεων αρμόδια είναι τα Πολιτικά Δικαστήρια.
Το θέμα εγείρει η Cosmote στο πλαίσιο της πολιτικής τακτικής ενημέρωσης των συνδρομητών της. Επισημαίνει δε στους πελάτες της, εφόσον επιθυμούν να κάνουν χρήση των Υπηρεσιών ΠΠ, ότι πριν εισαγάγουν τον αριθμό του κινητού τους στις ιστοσελίδες των παρόχων πρέπει:
- να ενημερώνονται εκ των προτέρων και με ακρίβεια για τις χρεώσεις της χρήσης αυτών των υπηρεσιών
- να διαβάζουν με προσοχή τους όρους χρήσης των υπηρεσιών και να μην τις χρησιμοποιούν εάν δεν κατανοούν ή/και δεν αποδέχονται πλήρως τους όρους χρήσης
- να ελέγχουν συστηματικά τους λογαριασμούς τους ώστε να παρακολουθούν το ύψος τυχόν χρεώσεών τους από συνδρομητικές ΥΠΠ.
Συστήνει δε στους συνδρομητές της να απευθύνονται στο Τμήμα Εξυπηρέτησης Πελατών της (τηλ. 1212) για κάθε σχετικό πρόβλημα και διαγραφής τους από συνδρομητικές υπηρεσίες ΥΠΠ.
Πηγή: in.gr