Στην ταινία La vie d' Adele (Η Ζωή της Αντέλ) του γάλλου σκηνοθέτη Αμπντελατίφ Κεσίς απονεμήθηκε το απόγευμα της Κυριακής ο Χρυσός Φοίνικας του 66ου Φεστιβάλ των Καννών. Η ταινία του Κεσίς, με πρωταγωνίστρια την ελληνικής καταγωγής Αντέλ Εξαρχόπουλος είχε ήδη κερδίσει το βραβείο καλύτερης ταινίας του επίσημου τμήματος του φεστιβάλ, το οποίο απονέμει η κριτική επιτροπή της Διεθνούς ομοσπονδίας Κριτικών (FIPRESCI).
H Ζωή της Αντέλ περιγράφει το λεσβιακό έρωτα ανάμεσα σε δύο νεαρές γυναίκες -η ταινία έχει συζητηθεί για τις ερωτικές σκηνές της και τις εντυπωσιακές ερμηνείες τόσο της Εξαρχόπουλος όσο και της συμπρωταγωνίστριάς της Λία Σεϊντού.
Το 2005, λίγους μήνες πριν πάει στη Βενετία και αποσπάσει το Χρυσό Λιοντάρι για το «Μυστικό του Brokeback Mountain», ο Ανγκ Λι είχε δει την γκέι ιστορία αγάπης του να προσπερνάται από τους εκλέκτορες του Φεστιβάλ Κανών, οι οποίοι προφανώς αμφέβαλαν για την επάρκειά της για συμμετοχή στο διαγωνιστικό τους πρόγραμμα.
Τώρα, οκτώ χρόνια μετά, είναι σαν ο Ταϊβανός σκηνοθέτης να υπενθυμίζει την... παράβλεψη στον καλλιτεχνικό διευθυντή του φεστιβάλ Τιερί Φρεμό, τιμώντας, ως μέλος της Κριτικής Επιτροπής του επίσημου διαγωνιστικού προγράμματος, ένα άλλο χρονικό ομοφυλοφιλικού έρωτα με τον Χρυσό Φοίνικα: το τολμηρό, ορμητικό, ήδη πολύκροτο δράμα «Η ζωή της Αντέλ» του Γαλλοτυνήσιου Αμπντελατίφ Κεσίς («Κους κους με φρέσκο ψάρι», «Μαύρη Αφροδίτη»).
Το τρίωρο φιλμ, που αφηγείται τη θυελλώδη σχέση μίας τελειόφοιτης λυκείου με μία σπουδάστρια Καλών Τεχνών, εστιάζοντας στις προσπάθειες της πρώτης να συμφιλιωθεί με τη σεξουαλική της ταυτότητα μέσα σε ένα μάλλον συντηρητικό σχολικό και οικογενειακό περιβάλλον, άφησε άφωνο το κοινό και τους επαγγελματίες του φεστιβάλ με την αυθεντικότητα των λεσβιακών ερωτικών του σκηνών όταν πρωτοπροβλήθηκε την περασμένη Τετάρτη. Το γεγονός ότι την πρωταγωνίστρια υποδύεται μία πραγματική 18χρονη έδωσε στο φιλμ μια αβάντα παραπάνω.
Το δε γεγονός πως το όνομα αυτής είναι Αντέλ Εξαρχόπουλος μας έδωσε, εμάς, ακόμη μία ευκαιρία να μιλήσουμε για Ελλάδα, μιας και η μικρή Αντέλ εξ ονόματος -από προπάππου- σχετίζεται με τη χώρα μας, την οποία όμως δεν έχει ποτέ επισκεφθεί, ούτε και τη γλώσσα της ξέρει.
Υπ' αυτήν την έννοια, θα μπορούσαμε κάλλιστα να πούμε πως η Ελλάδα συμμετέχει εμμέσως στις διακρίσεις και με ένα άλλο βραβείο: εκείνο της Ανδρικής Ερμηνείας στον Μπρους Ντερν, πρωταγωνιστή της σπαραχτικής οικογενειακής δραμεντί «Nebraska» (η δική μας καλύτερη ταινία των φετινών Κανών από όσες είδαμε), που έγραψε και σκηνοθέτησε ο «δικός μας» Αλεξάντερ Πέιν, αλλιως Αλέξανδρος Παπαδόπουλος!
Ο Σπίλμπεργκ
Η αλήθεια, βέβαια, είναι πως αγνοούμε αν ο Ανγκ Λι έβαλε καθόλου το χέρι του στην ετυμηγορία για τον Χρυσό Φοίνικα. Αλλωστε, τον οριστικό λόγο εδώ είχε ο Στίβεν Σπίλμπεργκ, ο πρόεδρος της Κριτικής Επιτροπής, που, παρεμπιπτόντως, επίσης έχει ασχοληθεί με τη γυναικεία ομοφυλοφιλία προ 28 ετών, στο αντιρατσιστικό του δράμα «Πορφυρούν χρώμα».
Πάντως, τόσο ο Λι όσο και η Γιαπωνέζα σκηνοθέτης Ναόμι Καβάσε, μέλος κι αυτή, πρέπει να έπαιξαν τον ρόλο τους στις φετινές ασιατικές βραβεύσεις - Βραβείο της Επιτροπής για το συγκινητικό μέσα στον διδακτισμό του «Like father like son» του Ιάπωνα Χιροκάζου Κόρε Εντα και Σεναρίου για τη σκληρή κοινωνική περιπέτεια «A touch of sin» του Κινέζου Ζία Ζάνκε.
Οι αδελφοί Κοέν έφυγαν για πολλοστή φορά -και δίκαια- με βραβείο από τις Κάνες για την απολαυστική μουσικο-βιογραφία «Inside Llewyn Davis» (Μεγάλο Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής), όσο δε για το εξίσου δυνατό «Le passe» του Ιρανού Ασγκάρ Φαρχαντί, που συζητούνταν μάλλον πρόωρα τις πρώτες μέρες του φεστιβάλ ως το φαβορί για τον Φοίνικα, αρκέστηκε στο Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας για την Μπερενίς Μπεζό - έκπληξη κι εδώ, αφού ευνοούμενη ήταν η Αντέλ Εξαρχόπουλος που συντάραξε τις αίθουσες με το θάρρος και την αλήθεια της σύνθεσής της.
Ο Σπίλμπεργκ, πάντως, αποζημίωσε σε έναν βαθμό και την Αντέλ και τη συμπρωταγωνίστριά της Λεά Σεϊντού με μια προφορική μνεία στην καθοριστική δουλειά τους στο φιλμ, όταν απένειμε τον Χρυσό Φοίνικα στη «Ζωή της Αντέλ».
Τα υπόλοιπα βραβεία
Το βραβείο σκηνοθεσίας είχε απονεμηθεί λίγο νωρίτερα στον μεξικανό Αμάτ Εσκαλάντε για την ταινία Heli.
Το μεγάλο βραβείο κέρδισε η ταινία Inside Llewyn Davis των αδελφών Κοέν.
Το βραβείο καλύτερης ανδρικής ερμηνείας απονεμήθηκε στον βετεράνο του Χόλιγουντ Μπρους Ντερν για το ρόλο του στην ταινία Nebraska του Αλεξάντερ Πέιν.
Το βραβείο καλύτερης γυναικείας ερμηνείας κέρδισε η γαλλίδα Μπενερίς Μπεζό, γνωστή από την βωβή ταινία The Artist, για το ρόλο της στο The Past.
Το βραβείο σεναρίου απονεμήθηκε στον Κινέζο Ζία Ζάνγκ- Kε για την ταινία A touch of sin, ενώ το βραβείο της κριτικής επιτροπής απονεμήθηκε στον Ιάπωνα Χιροκάζου Κόρε-Έντα για την ταινία Tel pere, tel fils.
Πρόεδρος της κριτικής επιτροπής στις Κάννες ήταν φέτος ο Στίβεν Σπίλμπεργκ, πλαισιωμένος μεταξύ άλλων από τη Νικόλ Κίντμαν και τον Άνγκ Λι, σκηνοθέτη της «Ζωής του Πι».