Μάθετε τα οφέλη και τους «χρυσούς» κανόνες που μπορούν να εφαρμόσουν οι οδηγοί ώστε να επιτύχουν τα οφέλη του Eco-Driving
Εως και 20% μπορεί να αυξήσει την κατανάλωση καυσίμου η άσκοπη χρήση του κλιματισμού για θερμοκρασίες πάνω από 25C σε ένα ακινητοποιημένο αυτοκίνητο λόγω κυκλοφοριακού.
Με σταθερή ταχύτητα 60km/h, η χρήση της υψηλότερης σχέσης μετάδοσης μπορεί να εξασφαλίσει έως και 24% μικρότερη κατανάλωση καυσίμου ανάλογα με τον κυβισμό.
Ενα αυτοκίνητο που κινείται με τον κινητήρα στις 4.000 στροφές/λεπτό εκπέμπει τόσο θόρυβο, όσο 32 αυτοκίνητα που κινούνται με την ίδια ταχύτητα, αλλά με 2.000 στροφές/λεπτό.
Είναι μερικά από τα καθημερινά λάθη που κάνουμε οι περισσότεροι οδηγοί στον δρόμο, προκαλώντας βεβαίως μεγαλύτερη κατανάλωση καυσίμου.
Σύμφωνα με στοιχεία του Κέντρου Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, σε ένα αυτοκίνητο 1.500 κιλών ένα επιπρόσθετο φορτίο 100 κιλών, όπως περιττά ή ξεχασμένα αντικείμενα στο πορτ-μπαγκάζ, αυξάνει την κατανάλωση περίπου κατά 7%.
Με ταχύτητα 120 km/h η κατανάλωση καυσίμου ενός αυτοκινήτου λόγω της αυξημένης αεροδυναμικής αντίστασης μπορεί να αυξηθεί από 7,5% έως και 39%, αν χρησιμοποιούνται περιττές σχάρες, μπαγκαζιέρες κ.λπ.
Επίσης, η σωστή πίεση στα ελαστικά εξασφαλίζει μικρότερη κατανάλωση καυσίμου, ασφάλεια και μεγαλύτερη διάρκεια ζωής των ελαστικών.
Με 0,5 bar ή 7,35 psi μικρότερη πίεση ελαστικών καταναλώνεται περίπου 4% περισσότερο καύσιμο.
Οπως μας ενημερώνει το ΚΑΠΕ, είναι αναγκαίος ο σχεδιασμός και η προώθηση ενός νέου τρόπου οδήγησης, σαν αυτόν που προωθείται σήμερα από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα SAVE ΙΙ στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, με την ονομασία ECO-DRIVING, και περιλαμβάνει εκπαιδευτικά σεμινάρια για ιδιώτες και επαγγελματίες οδηγούς σε θεωρητικό και πρακτικό επίπεδο, με εκπαίδευση στον συγκεκριμένο τρόπο οδήγησης και στους κανόνες για τη σωστή συντήρηση του οχήματος.
«Χρυσοί κανόνες»
Σε γενικές γραμμές, οι «χρυσοί» κανόνες που μπορούν να εφαρμόσουν οι οδηγοί ώστε να επιτύχουν τα παραπάνω οφέλη του Eco-Driving είναι:
Οδήγηση με υψηλή σχέση μετάδοσης στις χαμηλές στροφές του κινητήρα (1.000-2.500 rpm).
Πρόβλεψη απαιτούμενης επιτάχυνσης-επιβράδυνσης ανάλογα με τις συνθήκες κυκλοφορίας, την κλίση του δρόμου, τους σηματοδότες κ.λπ.
Γρήγορη επιτάχυνση του οχήματος, διατηρώντας χαμηλό αριθμό στροφών(έως 2.500 rpm).
Γρήγορες αλλαγές ταχυτήτων προς τις υψηλές σχέσεις και καθυστέρηση των αλλαγών προς τις μικρές σχέσεις μετάδοσης.
Αποφυγή άσκοπων επιβραδύνσεων (φρεναρισμάτων) ή αλλαγή ταχυτήτων.
Αποφυγή των μικρών σύντομων διαδρομών με το αυτοκίνητο.
Σβήσιμο του κινητήρα σε σύντομες στάσεις, σε σηματοδότες ή για άλλον λόγο.
Σωστή και τακτική συντήρηση του οχήματος, και ιδιαιτέρως των ελαστικών, αποφυγή της μεταφοράς περιττών φορτίων και της χρήσης σχαρών οροφής, αποφυγή άσκοπου ανοίγματος των παραθύρων και τοποθέτηση αεροτομών, ορθολογική χρήση του κλιματισμού κ.λπ.
Τα οφέλη του Eco-Driving έχουν αποδειχτεί μέσα από την αξιολόγηση των περιπτώσεων εφαρμογής του:
10-15% μικρότερη κατανάλωση καυσίμου και εκπομπών CO2 .
Μεγάλη μείωση των εκπομπών αέριων ρύπων CO, H/C, NOx κ.λπ.
10-25% λιγότερα ατυχήματα, βελτίωση οδικής ασφάλειας, σημαντική μείωση ηχορρύπανσης, μείωση κόστους για καύσιμα, συντήρηση και ασφάλιση του οχήματος.
Αύξηση της άνεσης μεταφοράς για τον οδηγό και τους επιβάτες, αύξηση του βαθμού ικανοποίησης και εμπιστοσύνης προς τα δημόσια μέσα μεταφοράς.
Μείωση του άγχους κατά την οδήγηση.
Ισος χρόνος ταξιδιού σε σύγκριση με τον συνήθη τρόπο οδήγησης.
Πηγή: ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ