«Yμνοι» για το Attenberg
Κυριακή, 03 Απρ 2011 @ 10:30
Θεάματα : Θέατρο - Κινηματογράφος - Τηλεόραση
Εύσημα από την εφημερίδα «Νιου Γιορκ Τάιμς» απέσπασε η Αθηνά Τσαγγάρη μετά την προβολή του «Attenberg» στο φεστιβάλ «Νέοι σκηνοθέτες/ Νέες Ταινίες», που πραγματοποιείται αυτές τις μέρες για 40ή χρονιά στο Lincoln Center και στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης. «Μία από τις πιο δοκιμασμένες ηδονές του «Νέοι σκηνοθέτες/ Νέες Ταινίες» είναι ότι κάποια στιγμή στο ετήσιο αυτό φεστιβάλ ένας σκηνοθέτης θα φωτίσει την οθόνη με μια απρόσμενη έκρηξη ομορφιάς, μια σάρωση της κάμερας, μια στιγμή χάρης. Μπορεί να μην επιφέρει επανάσταση στην τέχνη, αλλά θα σας κάνει να ανασηκωθείτε και να συγκεντρώσετε τα μάτια και το μυαλό σας», γράφει η κριτικός Μανόλια Ντάρτζις για την Τσαγγάρη. Πρόκειται για «το εντυπωσιακότερο φιλμ της δεύτερης εβδομάδας του φεστιβάλ, που λήγει την Κυριακή», συμπληρώνει.
Η σχέση μιας κόρης με τον ετοιμοθάνατο πατέρα της αλλά και με τη στενή της φίλη είναι στο επίκεντρο της ταινίας της Αθηνάς - Ραχήλ Τσαγγάρη, «Attenberg» (έτσι λάθος προφέρει η ηρωίδα το όνομα του Ατέμπορο, δημοσιογράφου-αφηγητή ντοκιμαντέρ του BBC για τα ζώα).
Η Τσαγκάρη περιγράφει τη σχέση αυτή με εικαστικά όμορφες εικόνες. Ηδη η αρετή της αυτή είχε εντυπωσιάσει στην πρώτη, ανεξάρτητη, πειραματική ταινία της, «The Slow Business of Going», που είχαμε δει στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Οι σκηνές, ιδιαίτερα με τον πατέρα, έχουν τρυφερότητα και αρκετή πρωτοτυπία, ακόμη και χιούμορ -οι καλύτερες αναμφισβήτητα της ταινίας.
Εκείνο, όμως, που προκαλεί χάσμα είναι η προσπάθεια της σκηνοθέτριας να σοκάρει αλλά και να συνδέσει δύο άσχετα μεταξύ τους είδη: ένα αφηγηματικό, κάπως ρεαλιστικό στιλ με το πειραματικό της πρώτης της ταινίας.
Το «Attenberg» αρχίζει με μια σκηνή που μοιάζει να βγήκε από τον «Κυνόδοντα» του Λάνθιμου, που κάνει μια μικρή εμφάνιση. Μια από τις δύο γυναίκες, η Μπέλα, προσπαθεί να μάθει στην άλλη, τη Μαρίνα, να φιλά. Για αρκετά λεπτά βλέπουμε τη μία να προσπαθεί να γλείψει τη γλώσσα της άλλης, με τη Μαρίνα να επιμένει πως δεν αισθάνεται τίποτα το σεξουαλικό («μοιάζει με γυμνοσάλιαγκα», λέει). Η σκηνή ίσως να αρέσει στον Ταραντίνο, αλλά πρέπει να πω ότι είναι δοσμένη απλώς για να σοκάρει, στοιχείο που συχνά παραμερίζει ή και υποβιβάζει το βασικό θέμα. Δεν βοηθούν και οι επιτηδευμένοι, βαρύγδουποι διάλογοι, που κύριο στόχο έχουν απλά και μόνο να σοκάρουν -σε μια σκηνή η Μπέλα μιλάει για δέντρα γεμάτα πέη, πλαδαρά, ζεστά, μαραμένα κ.λπ... Ειπωμένοι με έναν εντελώς ουδέτερο, χωρίς αίσθημα, τρόπο, δίνουν στα πρόσωπα μια αίσθηση ζόμπι -δεν ξέρω αν αυτός ήταν ο στόχος της Τσαγκάρη.
Σίγουρα έχει ταλέντο και μια ξεχωριστή ματιά. Φτάνει στο μέλλον να μην προσπαθεί να εντυπωσιάσει, και να αφήσει την καρδιά της να μιλήσει με ειλικρίνεια, χωρίς ξένες επιρροές, για πράγματα που την αφορούν και την προβληματίζουν άμεσα.
Η Αθηνά Τσαγγάρη μετά την βραβευμένη ανεξάρτητη αμερικανική ταινία της The Slow Business of Going (Η Διαρκής Αναχώρηση της Πέτρα Γκόινγκ), τη συμμετοχή της στην τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων ως σκηνοθέτις των βίντεο προβολών, την σκηνοθεσία των animation προβολών για τα εγκαίνια του Μουσείου της Ακρόπολης, αλλά και την παραγωγή ταινιών, όπως η Κινέττα του Γιώργου Λάνθιμου, επιστρέφει με την πρώτη της ελληνική ταινία. Ένα σύγχρονο αστικό «western», το οποίο θα κάνει παγκόσμια πρεμιέρα στη φετινή 67η Μπιενάλε της Βενετίας.
Σύνοψη
Η Μαρίνα μεγαλώνει με τον αρχιτέκτονα πατέρα της σε μια μικρή παραθαλάσσια πόλη. Το ανθρώπινο είδος την απωθεί. Το παρατηρεί εξ’ αποστάσεως, μέσα από τους στίχους του Alan Vega των Suicide, τα ντοκιμαντέρ πάνω στη ζωή των θηλαστικών του Sir David Attenborough και τα μαθήματα σεξουαλικής αγωγής που της παραδίδει η μοναδική της φίλη, Μπέλλα.
Ένας ξένος φτάνει στην πόλη και την προκαλεί σε μονομαχία στο ποδοσφαιράκι, ενώ ο πατέρας της προετοιμάζει τελετουργικά την αναχώρησή του από τον 20ο αιώνα. Η Μαρίνα, ανάμεσα στους δυο άντρες, με την συνεργασία της Μπέλλας, ανακαλύπτει το θαυμαστό μυστήριο της πανίδας.
Cast
Μαρίνα Ariane Labed (Αριάν Λαμπέντ)
Σπύρος Βαγγέλης Μουρίκης
Μπέλλα Ευαγγελία Ράντου
Μηχανικός Γιώργος Λάνθιμος
Συντελεστές
Σενάριο / Σκηνοθεσία Αθηνά Τσαγγάρη
Παραγωγή Haos Film, Boo Productions
Συμπαραγωγή Faliro House Productions, Stefi Productions, Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου
Παραγωγοί Άγγελος Βενέτης, Γιώργος Λάνθιμος, Ηρακλής Μαυροειδής, Αθηνά Τσαγγάρη, Μαρία Χατζάκου
Διευθυντής Φωτογραφίας Θύμιος Μπακατάκης
Σκηνογραφία Δάφνη Καλογιάννη
Κοστούμια Θάνος Παπαστεργίου, Βασιλεία Ροζάνα
Μοντάζ Sandrine Cheyrol (Σαντρίν Σερόλ), Matt Johnson (Ματ Τζόνσον),
Ήχος Λέανδρος Ντούνης
Casting Alex Kelly (Άλεξ Κέλλυ), Χριστίνα Ακζώτη
Με την υποστήριξη του MEDIA Programme of the European Union.
Τη διανομή της ταινίας στις ελληνικές κινηματογραφικές αίθουσες έχει η FeelGood Entertainment.
Βιογραφικό σκηνοθέτιδος
Η Αθηνά Τσαγγάρη αποφοίτησε από το Τμήμα Νεοελληνικής Φιλολογίας και Θεατρολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ. Ως υπότροφος του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών και του Ιδρύματος Fulbright, συνέχισε σε μεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης (1993, “Μaster of Arts”, Performance Studies), και στο Πανεπιστήμιο του Τέξας στο Όστιν (1998, “Master of Fine Arts” στην κινηματογραφική παραγωγή και σκηνοθεσία).
Με την πρώτη της ταινία μικρού μήκους FIT προτάθηκε για Όσκαρ σπουδαστικής ταινίας.
Η μεγάλου μήκους ταινία της The Slow Business of Going έχει βραβευτεί σε πλήθος διεθνών φεστιβάλ, ενώ ψηφίστηκε ως μία από τις καλύτερες ταινίες του 2001 από την εφημερίδα “Village Voice” της Νέας Υόρκης. Πρόσφατα, η ταινία αγοράστηκε από το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης για την μόνιμη συλλογή του.
Δίδαξε σκηνοθεσία και ιστορία του κινηματογράφου στη Σχολή Κινηματογράφου του Παν/μίου του Τέξας στο Austin από το 1998-2004.
Ιδρύτρια και καλλιτεχνική διευθύντρια ενός από τα τρία μεγαλύτερα φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους των ΗΠΑ, του Cinematexas International Short Film Festival (1996-2007).
Σκηνοθέτις των βίντεο προβολών των τελετών έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας 2004 και μέλος της δημιουργικής ομάδας του Δημήτρη Παπαϊωάννου.
To 2005 ίδρυσε την εταιρία παραγωγής Haos Film.
Παρήγαγε την ταινία μυθοπλασίας μεγάλου μήκους ΚΙΝΕΤΤΑ σε σκηνοθεσία Γιώργου Λάνθιμου, η οποία εκπροσώπησε την Ελλάδα στα κινηματογραφικά φεστιβάλ του Βερολίνου και του Τορόντο (2005-2006).
Ήταν παραγωγός, φωτογράφος και μοντέρ του ντοκιμαντέρ Palestine Blues, σε σκηνοθεσία Nida Sinnokrot, γυρισμένο στην Δυτική Όχθη και στην Λωρίδα της Γάζας (Πρώτα βραβεία στα φεστιβάλ μεσογειακού ντοκιμαντέρ Montpellier και CNCA 2007).
Σχεδίασε τις βίντεο προβολές του χοροθεάτρου Δύο σε σκηνοθεσία Δημήτρη Παπαϊωάννου, στο θέατρο “Παλλάς”, καθώς και το συνοδευτικό βίντεο κλιπ σε μουσική Κωνσταντίνου Βήτα. Τον Δεκέμβριο του 2007 κυκλοφόρησε το DVD της κινηματογραφημένης παράστασης, την παραγωγή, σκηνοθεσία και σχεδιασμό του οποίου υπογράφει η ίδια.
Σκηνοθέτις και φωτογράφος του road documentary Instant Instants, ένα τρίμηνο οδοιπορικό στην Κίνα και Νοτιοανατολική Ασία (σε στάδιο μοντάζ).
Σκηνοθέτις των animation βίντεο προβολών μεγάλης κλίμακας με τον τίτλο Αντικατοπτρισμοί στα πλαίσια των εγκαινίων του Μουσείου Ακρόπολης (2009)
Associate producer της πολυβραβευμένης ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου, Κυνόδοντας (2009)
Executive producer της ανεξάρτητης αμερικάνικης ταινίας Lovers of Hate, σε σκηνοθεσία Bryan Poyser (Sundance, SXSW, 2010).
Πηγές: myfilm.gr / Εθνος
Η Τσαγκάρη περιγράφει τη σχέση αυτή με εικαστικά όμορφες εικόνες. Ηδη η αρετή της αυτή είχε εντυπωσιάσει στην πρώτη, ανεξάρτητη, πειραματική ταινία της, «The Slow Business of Going», που είχαμε δει στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Οι σκηνές, ιδιαίτερα με τον πατέρα, έχουν τρυφερότητα και αρκετή πρωτοτυπία, ακόμη και χιούμορ -οι καλύτερες αναμφισβήτητα της ταινίας.
Εκείνο, όμως, που προκαλεί χάσμα είναι η προσπάθεια της σκηνοθέτριας να σοκάρει αλλά και να συνδέσει δύο άσχετα μεταξύ τους είδη: ένα αφηγηματικό, κάπως ρεαλιστικό στιλ με το πειραματικό της πρώτης της ταινίας.
Το «Attenberg» αρχίζει με μια σκηνή που μοιάζει να βγήκε από τον «Κυνόδοντα» του Λάνθιμου, που κάνει μια μικρή εμφάνιση. Μια από τις δύο γυναίκες, η Μπέλα, προσπαθεί να μάθει στην άλλη, τη Μαρίνα, να φιλά. Για αρκετά λεπτά βλέπουμε τη μία να προσπαθεί να γλείψει τη γλώσσα της άλλης, με τη Μαρίνα να επιμένει πως δεν αισθάνεται τίποτα το σεξουαλικό («μοιάζει με γυμνοσάλιαγκα», λέει). Η σκηνή ίσως να αρέσει στον Ταραντίνο, αλλά πρέπει να πω ότι είναι δοσμένη απλώς για να σοκάρει, στοιχείο που συχνά παραμερίζει ή και υποβιβάζει το βασικό θέμα. Δεν βοηθούν και οι επιτηδευμένοι, βαρύγδουποι διάλογοι, που κύριο στόχο έχουν απλά και μόνο να σοκάρουν -σε μια σκηνή η Μπέλα μιλάει για δέντρα γεμάτα πέη, πλαδαρά, ζεστά, μαραμένα κ.λπ... Ειπωμένοι με έναν εντελώς ουδέτερο, χωρίς αίσθημα, τρόπο, δίνουν στα πρόσωπα μια αίσθηση ζόμπι -δεν ξέρω αν αυτός ήταν ο στόχος της Τσαγκάρη.
Σίγουρα έχει ταλέντο και μια ξεχωριστή ματιά. Φτάνει στο μέλλον να μην προσπαθεί να εντυπωσιάσει, και να αφήσει την καρδιά της να μιλήσει με ειλικρίνεια, χωρίς ξένες επιρροές, για πράγματα που την αφορούν και την προβληματίζουν άμεσα.
Η Αθηνά Τσαγγάρη μετά την βραβευμένη ανεξάρτητη αμερικανική ταινία της The Slow Business of Going (Η Διαρκής Αναχώρηση της Πέτρα Γκόινγκ), τη συμμετοχή της στην τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων ως σκηνοθέτις των βίντεο προβολών, την σκηνοθεσία των animation προβολών για τα εγκαίνια του Μουσείου της Ακρόπολης, αλλά και την παραγωγή ταινιών, όπως η Κινέττα του Γιώργου Λάνθιμου, επιστρέφει με την πρώτη της ελληνική ταινία. Ένα σύγχρονο αστικό «western», το οποίο θα κάνει παγκόσμια πρεμιέρα στη φετινή 67η Μπιενάλε της Βενετίας.
Σύνοψη
Η Μαρίνα μεγαλώνει με τον αρχιτέκτονα πατέρα της σε μια μικρή παραθαλάσσια πόλη. Το ανθρώπινο είδος την απωθεί. Το παρατηρεί εξ’ αποστάσεως, μέσα από τους στίχους του Alan Vega των Suicide, τα ντοκιμαντέρ πάνω στη ζωή των θηλαστικών του Sir David Attenborough και τα μαθήματα σεξουαλικής αγωγής που της παραδίδει η μοναδική της φίλη, Μπέλλα.
Ένας ξένος φτάνει στην πόλη και την προκαλεί σε μονομαχία στο ποδοσφαιράκι, ενώ ο πατέρας της προετοιμάζει τελετουργικά την αναχώρησή του από τον 20ο αιώνα. Η Μαρίνα, ανάμεσα στους δυο άντρες, με την συνεργασία της Μπέλλας, ανακαλύπτει το θαυμαστό μυστήριο της πανίδας.
Cast
Μαρίνα Ariane Labed (Αριάν Λαμπέντ)
Σπύρος Βαγγέλης Μουρίκης
Μπέλλα Ευαγγελία Ράντου
Μηχανικός Γιώργος Λάνθιμος
Συντελεστές
Σενάριο / Σκηνοθεσία Αθηνά Τσαγγάρη
Παραγωγή Haos Film, Boo Productions
Συμπαραγωγή Faliro House Productions, Stefi Productions, Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου
Παραγωγοί Άγγελος Βενέτης, Γιώργος Λάνθιμος, Ηρακλής Μαυροειδής, Αθηνά Τσαγγάρη, Μαρία Χατζάκου
Διευθυντής Φωτογραφίας Θύμιος Μπακατάκης
Σκηνογραφία Δάφνη Καλογιάννη
Κοστούμια Θάνος Παπαστεργίου, Βασιλεία Ροζάνα
Μοντάζ Sandrine Cheyrol (Σαντρίν Σερόλ), Matt Johnson (Ματ Τζόνσον),
Ήχος Λέανδρος Ντούνης
Casting Alex Kelly (Άλεξ Κέλλυ), Χριστίνα Ακζώτη
Με την υποστήριξη του MEDIA Programme of the European Union.
Τη διανομή της ταινίας στις ελληνικές κινηματογραφικές αίθουσες έχει η FeelGood Entertainment.
Βιογραφικό σκηνοθέτιδος
Η Αθηνά Τσαγγάρη αποφοίτησε από το Τμήμα Νεοελληνικής Φιλολογίας και Θεατρολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ. Ως υπότροφος του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών και του Ιδρύματος Fulbright, συνέχισε σε μεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης (1993, “Μaster of Arts”, Performance Studies), και στο Πανεπιστήμιο του Τέξας στο Όστιν (1998, “Master of Fine Arts” στην κινηματογραφική παραγωγή και σκηνοθεσία).
Με την πρώτη της ταινία μικρού μήκους FIT προτάθηκε για Όσκαρ σπουδαστικής ταινίας.
Η μεγάλου μήκους ταινία της The Slow Business of Going έχει βραβευτεί σε πλήθος διεθνών φεστιβάλ, ενώ ψηφίστηκε ως μία από τις καλύτερες ταινίες του 2001 από την εφημερίδα “Village Voice” της Νέας Υόρκης. Πρόσφατα, η ταινία αγοράστηκε από το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης για την μόνιμη συλλογή του.
Δίδαξε σκηνοθεσία και ιστορία του κινηματογράφου στη Σχολή Κινηματογράφου του Παν/μίου του Τέξας στο Austin από το 1998-2004.
Ιδρύτρια και καλλιτεχνική διευθύντρια ενός από τα τρία μεγαλύτερα φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους των ΗΠΑ, του Cinematexas International Short Film Festival (1996-2007).
Σκηνοθέτις των βίντεο προβολών των τελετών έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας 2004 και μέλος της δημιουργικής ομάδας του Δημήτρη Παπαϊωάννου.
To 2005 ίδρυσε την εταιρία παραγωγής Haos Film.
Παρήγαγε την ταινία μυθοπλασίας μεγάλου μήκους ΚΙΝΕΤΤΑ σε σκηνοθεσία Γιώργου Λάνθιμου, η οποία εκπροσώπησε την Ελλάδα στα κινηματογραφικά φεστιβάλ του Βερολίνου και του Τορόντο (2005-2006).
Ήταν παραγωγός, φωτογράφος και μοντέρ του ντοκιμαντέρ Palestine Blues, σε σκηνοθεσία Nida Sinnokrot, γυρισμένο στην Δυτική Όχθη και στην Λωρίδα της Γάζας (Πρώτα βραβεία στα φεστιβάλ μεσογειακού ντοκιμαντέρ Montpellier και CNCA 2007).
Σχεδίασε τις βίντεο προβολές του χοροθεάτρου Δύο σε σκηνοθεσία Δημήτρη Παπαϊωάννου, στο θέατρο “Παλλάς”, καθώς και το συνοδευτικό βίντεο κλιπ σε μουσική Κωνσταντίνου Βήτα. Τον Δεκέμβριο του 2007 κυκλοφόρησε το DVD της κινηματογραφημένης παράστασης, την παραγωγή, σκηνοθεσία και σχεδιασμό του οποίου υπογράφει η ίδια.
Σκηνοθέτις και φωτογράφος του road documentary Instant Instants, ένα τρίμηνο οδοιπορικό στην Κίνα και Νοτιοανατολική Ασία (σε στάδιο μοντάζ).
Σκηνοθέτις των animation βίντεο προβολών μεγάλης κλίμακας με τον τίτλο Αντικατοπτρισμοί στα πλαίσια των εγκαινίων του Μουσείου Ακρόπολης (2009)
Associate producer της πολυβραβευμένης ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου, Κυνόδοντας (2009)
Executive producer της ανεξάρτητης αμερικάνικης ταινίας Lovers of Hate, σε σκηνοθεσία Bryan Poyser (Sundance, SXSW, 2010).
Πηγές: myfilm.gr / Εθνος
Για να δημιουργήσετε έναν σύνδεσμο σε αυτό το άρθρο και να το αναφέρετε / εμφανίσετε στο δικό σας blog/ιστολόγιο, website, άρθρο ή όπου αλλού θέλετε, μπορείτε να κάνετε copy & paste τον παρακάτω HTML κώδικα:
Θα εμφανίζεται ως εξής: «Yμνοι» για το Attenberg
|