Ο Μπετόβεν ..παιγμένος με όργανα εποχής
Παρασκευή, 12 Απρ 2013 @ 12:15
Mουσική : Μουσικά νέα - Συναυλίες - Δισκογραφία
Εντεκα σολίστ, έξι λυρικοί τραγουδιστές και ένα πιάνο Στόνταρντ (Stodart) του 1820 θα δημιουργήσουν ένα μουσικό οργασμό αποκλειστικά και μόνο με έργα Μπετόβεν. Αναγνωρίσιμα και λαοφιλή, τα εννέα κοντσέρτα για πιάνο του Γερμανού συνθέτη, που θα ερμηνευθούν στο συναυλιακό τριήμερο. Με κορυφαίο συνθετικά το πέμπτο, το επονομαζόμενο «αυτοκρατορικό».
Κυρίαρχος «παίκτης», ο αρχιμουσικός Γιώργος Πέτρου -βραβευμένος με ECHO klassik-, θα διευθύνει την Καμεράτα Ορχήστρα Φίλων της Μουσικής από την Παρασκευή 12/4 ως και την Κυριακή 14/4 (8.30 μ.μ.), στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης του Μεγάρου Μουσικής. Ο μουσικόφιλος έχει τη δυνατότητα να αγοράσει με έκπτωση 20% τα εισιτήρια και των τριών συναυλιών.
Η ιδιαιτερότητα του τριημέρου έγκειται στο ότι τα έργα θα παιχτούν με όργανα εποχής: πνευστά του 1800, εντέρινες χορδές, δοξάρια αντίγραφα των πρώτων «κλασικών» δοξαριών που εμφανίστηκαν (Dooud) και μια αυθεντική άρπα Erard -ευγενική παραχώρηση του Φώντα Κωνσταντινίδη- του 1803.
Ξεχωρίζει ένα αυθεντικό φορτεπιάνο του σπουδαίου Αγγλου κατασκευαστή Ρόμπερτ Στόνταρντ, του 1820, παρόμοιο στη φιλοσοφία και απόδοση με το θρυλικό πιάνο που έστειλε ο άλλος μεγάλος Αγγλος κατασκευαστής, ο Τζον Μπρόουντγουντ, ως δώρο στο Μπετόβεν το 1818.
Ζητήσαμε από τον Γιώργο Πέτρου να μας μιλήσει για τους δύο βασικούς τύπους πιάνων που υπήρχαν την εποχή κατά την οποία δημιουργούσαν οι αείζωοι μουσικοί αστέρες Χάιντν, Μότσαρτ, Μπετόβεν, Σούμπερτ, Λιστ και Σοπέν.
Μας εξήγησε ότι είχαμε δύο τύπους: το βιεννέζικο (Stein, Walter, Graf, Boehm) και τον αγγλικό (Stodart, Broadwood). Τα βιεννέζικα πιάνα «χαρακτηρίζονται από πολύ μεγάλη ελαφράδα στο άγγιγμα, χαρακτηριστικά μικρό βάθος βύθισης του πλήκτρου με σχετικά μικρό όγκο ήχου, αλλά με πολύ "τραγανό" χαρακτήρα και ιδιαίτερα λαμπερά μπάσα».
Σε αντίθεση, τα αγγλικά «διέθεταν πιο βαρύ μηχανισμό -εγγύτερο σε αυτόν του σύγχρονου πιάνου-, μεγαλύτερο ήχο, αλλά λίγο πιο θαμπό και λιγότερο επιθετικό, με χαρακτηριστικό "καμπανιστό" ηχόχρωμα».
Το πιάνο που θα χρησιμοποιηθεί στον κύκλο Μπετόβεν είναι ένα αυθεντικό πιάνο Στόνταρντ, με αριθμό 7.688, που υπολογίζεται ότι κατασκευάστηκε γύρω στα 1820. Το πιάνο αυτό παρουσιάζει ομοιότητες στην εμφάνιση και στα χαρακτηριστικά του ήχου με το δωρηθέν Μπρόουντγουντ, για το οποίο γράφαμε παραπάνω.
Συμπράττουν οι πιανίστες Νίκος Λαάρης, Στέφανος Νάσος, Τάσος Πάππας, Τίτος Γουβέλης, Θοδωρής Τζοβανάκης, Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου, Θανάσης Αποστολόπουλος, Χαράλαμπος Αγγελόπουλος και Γιώργος Πέτρου, ο βιολονίστας Σέρτζιου Ναστάσα, ο τσελίστας Αγγελος Λιακάκης, έξι λυρικοί τραγουδιστές και η Μεικτή Χορωδία του Δήμου Αθηναίων σε μουσική διδασκαλία Σταύρου Μπερή.
Οι τιμές: 10, 18, 25 και 35 ευρώ (διακ. ζώνη). Ειδικές τιμές: 6 (φοιτητές, νέοι, άνεργοι, ΑμεΑ) και 8,50 ευρώ (65+, πολύτεκνοι). Η έκπτωση 20% δεν ισχύει για τις ειδικές τιμές. Μέγας χορηγός της Καμεράτα, για την περίοδο 2011-2013, είναι το Ιδρυμα Ωνάση.
Πηγή: Ελευθεροτυπία
Η ιδιαιτερότητα του τριημέρου έγκειται στο ότι τα έργα θα παιχτούν με όργανα εποχής: πνευστά του 1800, εντέρινες χορδές, δοξάρια αντίγραφα των πρώτων «κλασικών» δοξαριών που εμφανίστηκαν (Dooud) και μια αυθεντική άρπα Erard -ευγενική παραχώρηση του Φώντα Κωνσταντινίδη- του 1803.
Ξεχωρίζει ένα αυθεντικό φορτεπιάνο του σπουδαίου Αγγλου κατασκευαστή Ρόμπερτ Στόνταρντ, του 1820, παρόμοιο στη φιλοσοφία και απόδοση με το θρυλικό πιάνο που έστειλε ο άλλος μεγάλος Αγγλος κατασκευαστής, ο Τζον Μπρόουντγουντ, ως δώρο στο Μπετόβεν το 1818.
Ζητήσαμε από τον Γιώργο Πέτρου να μας μιλήσει για τους δύο βασικούς τύπους πιάνων που υπήρχαν την εποχή κατά την οποία δημιουργούσαν οι αείζωοι μουσικοί αστέρες Χάιντν, Μότσαρτ, Μπετόβεν, Σούμπερτ, Λιστ και Σοπέν.
Μας εξήγησε ότι είχαμε δύο τύπους: το βιεννέζικο (Stein, Walter, Graf, Boehm) και τον αγγλικό (Stodart, Broadwood). Τα βιεννέζικα πιάνα «χαρακτηρίζονται από πολύ μεγάλη ελαφράδα στο άγγιγμα, χαρακτηριστικά μικρό βάθος βύθισης του πλήκτρου με σχετικά μικρό όγκο ήχου, αλλά με πολύ "τραγανό" χαρακτήρα και ιδιαίτερα λαμπερά μπάσα».
Σε αντίθεση, τα αγγλικά «διέθεταν πιο βαρύ μηχανισμό -εγγύτερο σε αυτόν του σύγχρονου πιάνου-, μεγαλύτερο ήχο, αλλά λίγο πιο θαμπό και λιγότερο επιθετικό, με χαρακτηριστικό "καμπανιστό" ηχόχρωμα».
Το πιάνο που θα χρησιμοποιηθεί στον κύκλο Μπετόβεν είναι ένα αυθεντικό πιάνο Στόνταρντ, με αριθμό 7.688, που υπολογίζεται ότι κατασκευάστηκε γύρω στα 1820. Το πιάνο αυτό παρουσιάζει ομοιότητες στην εμφάνιση και στα χαρακτηριστικά του ήχου με το δωρηθέν Μπρόουντγουντ, για το οποίο γράφαμε παραπάνω.
Συμπράττουν οι πιανίστες Νίκος Λαάρης, Στέφανος Νάσος, Τάσος Πάππας, Τίτος Γουβέλης, Θοδωρής Τζοβανάκης, Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου, Θανάσης Αποστολόπουλος, Χαράλαμπος Αγγελόπουλος και Γιώργος Πέτρου, ο βιολονίστας Σέρτζιου Ναστάσα, ο τσελίστας Αγγελος Λιακάκης, έξι λυρικοί τραγουδιστές και η Μεικτή Χορωδία του Δήμου Αθηναίων σε μουσική διδασκαλία Σταύρου Μπερή.
Οι τιμές: 10, 18, 25 και 35 ευρώ (διακ. ζώνη). Ειδικές τιμές: 6 (φοιτητές, νέοι, άνεργοι, ΑμεΑ) και 8,50 ευρώ (65+, πολύτεκνοι). Η έκπτωση 20% δεν ισχύει για τις ειδικές τιμές. Μέγας χορηγός της Καμεράτα, για την περίοδο 2011-2013, είναι το Ιδρυμα Ωνάση.
Πηγή: Ελευθεροτυπία
Για να δημιουργήσετε έναν σύνδεσμο σε αυτό το άρθρο και να το αναφέρετε / εμφανίσετε στο δικό σας blog/ιστολόγιο, website, άρθρο ή όπου αλλού θέλετε, μπορείτε να κάνετε copy & paste τον παρακάτω HTML κώδικα:
Θα εμφανίζεται ως εξής: Ο Μπετόβεν ..παιγμένος με όργανα εποχής
|