Ο Wim Mertens στην Ελλάδα
Δευτέρα, 18 Ιούλ 2005 @ 12:25
Mουσική : Μουσικά νέα - Συναυλίες - Δισκογραφία
Ο Βέλγος μινιμαλιστής συνθέτης συμπληρώνει φέτος 25 χρόνια στην μουσική σύνθεση. Στην πορεία αυτή έχει να επιδείξει πληθώρα δισκογραφίας (πάνω από 25 CDs), μουσική για κινηματογράφο και συναυλίες όλων των μορφών : σόλο πιάνο και φωνή, duo με Σαξόφωνο, με κουαρτέτο, σόλο πιάνο για βουβό σινεμά, και φυσικά με μεγάλες ορχήστρες.
Από το 1993 επισκέπτεται την χώρα μας επανειλημμένα με μεγάλη επιτυχία, από το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και το Λυκαβηττό στην Δράμα και τα Χανιά.
Τον Ιούλιο επανέρχεται στην χώρα μας σε μια μικρή περιοδεία που περιλαμβάνει τις πόλεις: Ηράκλειο – για πρώτη φορά (Σάββατο, 23), Χανιά (Κυριακή, 24) , Αθήνα (Τετάρτη, 27) και Πάτρα (Πέμπτη, 28), για σόλο πιάνο και φωνή.
Οι συναυλίες θα δοθούν στα εξής μέρη:
Ηράκλειο: Κηποθέατρο Νίκος Καζαντζάκης
Χανιά: Θέατρο Ανατολικής Τάφρου
Αθήνα: Χώρος Εθνικού Γυμν. Συλλόγου, Στ. Ολυμπίου Διός
Πάτρα: Αρχαίο Ωδείο
Στις συναυλίες του θα μας ταξιδέψει με τις γνωστές συνθέσεις του από τα CDs “Belly of an Architect”, “Motives for Writing”, “Struggle for Pleasure”, “Allen Dinghe”, “Maximizing the audience” έως το πρόσφατο “Un Respiro”.
Για περισσότερες πληροφορίες, στα websites: www.neorevma.gr και www.wimmertens.com
Πληροφορίες για τη μίνι περιοδεία του Wim Mertens
Ηράκλειο Κρήτης:
Σάββατο, 23 Ιουλίου
Κηποθέατρο Ν. Καζαντζάκης
ΩΡΑ ΕΝΑΡΞΗΣ: 21:30
ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ: ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ Ν. ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ «ΑΝΔΡΟΓΕΙΟ», TICKETSHOP–801 100 5000-ΤΙΜΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ: 20 EΥΡΩ
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ: ΔΗΜΟΣ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ: “ΗΡΑΚΛΕΙΟ-ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ 2005”
Χανιά Κρήτης
Κυριακή, 24 Ιουλίου
Θέατρο Ανατ. Τάφρου (Κύπρου & Νικηφόρου Φωκά – 2821087098)
ΩΡΑ ΕΝΑΡΞΗΣ: 21:30
ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ: MUSIC CENTER ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ (Πλατεία Δημοτικής Αγοράς – 2821027788),
-CD HOUSE (Ανδρέα Παπανδρέου 27 – 2821056730),
LA CI DO(Κόρακα 4 – 2821095167),
TICKETSHOP – 801 100 5000 - ΤΙΜΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ: 20 EΥΡΩ
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ: ΔΗΜΟΣ ΧΑΝΙΩΝ-ΔΗ.Π.Ε.Χ “ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ - ΧΑΝΙΑ 2005”
Αθήνα
Τετάρτη, 27 Ιουλίου
Χώρος Εθνικού Γυμναστικού Συλλόγου
Όπισθεν Στήλες Ολυμπίου Διός (Βασ. Όλγας 6 – τηλ. 210-9220208)
ΩΡΑ ΕΝΑΡΞΗΣ: 21:30
Πάρκινγκ στο χώρο στάθμευσης Ζάππειου και στο πάρκινγκ δίπλα στη κοίτη του Ιλισού. Είσοδος από την οδό Βασιλίσσης Όλγας
ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ: ΔΙΣΚΟΠΩΛΕΙΑ METROPOLIS, TICKETSHOP – 801 100 5000 - ΤΙΜΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ: 30 EΥΡΩ
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ: 210-9220208 (Εθνικός ΓΣ)
Πάτρα
Πέμπτη, 28 Ιουλίου
Αρχαίο Ωδείο
ΩΡΑ ΕΝΑΡΞΗΣ: 21:30
ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ: ΓΡΑΦΕΙΑ ΔΕΠΑΠ (ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ 17 Α) ΔΙΣΚΟΠΩΛΕΙΑ DISCOVER και MUSICAL, MUSIC STATION,
TICKETSHOP – 801 100 5000 - ΤΙΜΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ: 20 EΥΡΩ
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ: ΔΗΜΟΣ ΠΑΤΡΕΩΝ-ΔΕΠΑΠ, «ΔΙΕΘΝΕΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΠΑΤΡΑΣ 2005»
WIM MERTENS
Ο Βέλγος συνθέτης Wim Mertens (γεννημένος το 1953) είναι ένας διεθνώς αναγνωρισμένος καλλιτέχνης που έχει κάνει αρκετές συναυλίες, ως σολίστας αλλά και με το γκρουπ του, σε όλη την Ευρώπη, στη Βόρειο και Κεντρική Αμερική και στην Ιαπωνία.
Ο Wim Mertens παίζει πιάνο και ηλεκτρική κιθάρα. Μερικές φορές τραγουδά με χαρακτηριστικά στρωμένη φωνή, χρησιμοποιώντας μια προσεγμένα επιδέξια και φανταστική προσωπική γλώσσα.
Από το 1980 έχει συνθέσει πολλά κομμάτια με διαφορετική διάπλαση, από σύντομα, προσβάσιμα τραγούδια ή Lieder, έως μεγαλόψυχα και πολύπλοκα με τρία ή τέσσερα μέρη κύκλων. Επίσης, έχει συνθέσει κομμάτια για διαφορετικές τοποθεσίες, από πιάνο σόλο μέχρι μουσική δωματίου για ντουέτο. Συχνά συνθέτει κομμάτια για ασυνήθιστες ενορχηστρώσεις, χρησιμοποιώντας πολυμορφική ηχογράφηση: δώδεκα μικρά φλάουτα, δέκα τρομπόνια και δεκατρία κλαρινέτα.
Ο Wim Mertens επίσης εργάζεται για το θέατρο και τον κινηματογράφο. Έγραψε την ενορχήστρωση για την ερμηνεία του Jan Fabre στo «Power of the theatrical madness» στο Biennial της Bενετίας και το σάουντρακ της ευρέως επευφημημένης ταινίας του Peter Greenway, «The belly of an architect» (1987). Το 1993, ο Mertens συνέθεσε και ερμήνευσε αυθεντική μουσική για πιάνο και φωνή, για τις βωβές ταινίες «La femme de nulle part» του Louis Delluc και «The land beyond the sunset» του Harold Shaw.
Από την εποχή που έκανε το ντεμπούτο του το 1980 με το «For amusement only», ένα ηλεκτρονικό κομμάτι για φλιπεράκια, o Wim Mertens έχει έκδοση πάνω από 25 αλμπούμ, όλα με την υπογραφή της βελγικής Les Disques du Crepuscule.
Τα άλμπουμ ορόσημα είναι το «Vergessen» (1982), το οποίο παρουσιάζει τα πρώτα ντουέτα γραμμένα από τον Mertens και το «Struggle for pleasure», που περιλαμβάνει το «Close cover», ένα από τα κλασικά του κομμάτια.
Το άλμπουμ του 1984 «Maximizing the audience» (η ηχογράφηση της ερμηνείας του Fabre στη «Power of the theatrical madness»), στιγματίζει την εισαγωγή του φωνητικού στοιχείου στη μουσική του Mertens. Με την πάροδο των χρόνων, ο συνθέτης έχει εκφράσει την αυξανόμενη φωνητική έμπνευση της μουσικής στα άλμπουμ του, όπως: «A man of no fortune, and with a name to come» (1986), «After virtue» (1988) και το «Strategie de la rupture» (1991) – τα οποία χαρακτηρίζονται από υψηλά λυρικούς και διακριτικούς συνδυασμούς πιάνου και φωνής.
Το 1989 σηματοδοτεί την επιστροφή του Mertens στη σύνθεση ντουέτων με το «Motives for writing», οδηγώντας τον το 1991 στο «Alle dinghe», έναν κύκλο τριών μερών εκφρασμένο μέσα σε 7 cd και γραμμένο για διαφορετικές ενορχηστρώσεις, το οποίο γιορτάζει τα δέκα πρώτα χρόνια της καριέρας του.
Το διπλό σχέδιο «Shot and echo» και «A sense of place» (1992), μπορεί να θεωρηθεί ως τυπικό για το μουσικό ταμπεραμέντο και την προσέγγιση του Mertens. Εδώ παρατηρούμε τα δύο cd να περιπτύσσουν το ίδιο υλικό με τελείως διαφορετικό τρόπο και το συνθέτη να αλλάζει συνεχώς διάθεση και θέση.
Το 1994 σηματοδοτεί μεταστροφή στην καριέρα του Mertens. Το σόλο άλμπουμ «Epic that never was», είναι η πρώτη του ζωντανή ηχογράφηση και η απόδειξη του συνεχώς αυξανόμενου καλλιτεχνικού αναστήματός του και της φιλοδοξίας του ως ερμηνευτή. Ακολουθεί η συνέχεια του «Alle dinghe», το μεγαλόπρεπο «Gave van niets». Αυτός ο τετραμερής κύκλος, για τον οποίο χρειάστηκαν τέσσερα χρόνια δημιουργίας και κάλυψης δύο διπλών και δύο τριπλών cd, αποκαλύπτει την αναπτυσσόμενη σημασία της διαίσθησης και της οργανικής ροής, σε αντίθεση με τη σύλληψη, ως η κύρια πηγή για τη μουσική του Mertens.
Το 1994, συνέθεσε το αυθεντικό σάουντρακ της ταινίας του Pierre Bourton «Fiesta» και την ίδια εποχή η Marion Hansel διαλέγει το άλμπουμ «A man of no fortune, and with a name to come» να παίξει σαν σάουντρακ στην ταινία της «Li – Between the devil and the deep blue sea». Μετά από αυτό, έγραψε τη μουσική για τη «Lisa» του Jan Keymeulen.
1995: Tο «Jeremiades», το πέμπτο άλμπουμ του Mertens για πιάνο και φωνή ερμηνεύει τους Θρήνους του προφήτη Iερεμία, που θρηνεί για την καταστροφή της Iερουσαλήμ, χωρίς όμως να εμφανίζεται το πρωτότυπο κείμενο. O Wim Mertens, όπως συνηθίζει, μας παρουσιάζει τη δική του γλώσσα, φτιαγμένη από αληθινά λόγια και ταυτόχρονα από ήχους ειδικούς για την ποίησή τους.
Το 1996 είναι η επιστροφή του Mertens στα ντουέτα με το «Jardin clos». Αυτό το νέο άλμπουμ έχει συντεθεί για ένα μακροσκελές ντουέτο και διαθέτει, περίπου, ορχηστρικούς τονισμούς. Σε συνδυασμό με την ισχυρή ενέργεια της μουσικής, εκτιμούμε ταυτόχρονα σε μερικά κομμάτια την χαρακτηριστική και αιθέρινη φωνή του Els Van Laethem.
To 1997 βλέπουμε την απροσδόκητη έκδοση του άλμπουμ «Sin embargo», με κιθάρα. Πολλοί δεν γνωρίζουν ότι η πρώτη επαφή του Wim Mertens με μουσικό όργανο ήταν σε ηλικία 8 ετών, μέσω αυτού του ευγενούς οργάνου. Συγκεκριμένα, ο Wim Mertens για δέκα χρόνια πειραματίστηκε και συνέθεσε μουσική με τη βοήθεια κιθάρας. Στο «Sin embargo», το συνθετικό ταλέντο του καλλιτέχνη παραμένει ανέγγιχτο και εκτελεσμένο με κιθάρα προσδίδει ένα είδος αναμφισβήτητης φρεσκάδας, μια ωμή ευαισθησία με σχεδόν ανεπιτήδευτη γεύση, που μερικές φορές δεν είναι τόσο εμφανής σε εκτέλεση πιάνου.
Το 1998, στο άλμπουμ «Integer valor» μπορούμε να ακούσουμε τις μακροσκελείς ενορχηστρώσεις (έγχορδα, πνευστά, κιθάρες, μπάσα, κρουστά, πιάνο) και μερικές συνθέσεις να αρχίζουν με έναν πολύ σαφή τρόπο και να εξελίσσονται αργότερα σε μουσικά τμήματα στα οποία ο συνθέτης συμπληρώνει στοιχεία με εμφανή αυτοσχεδιασμό. Με το «Integer valor», ο Wim Mertens έχει κάνει ένα νέο βήμα στην μουσική του σταδιοδρομία και αυτό το καινούριο κεφάλαιο προσφέρει μια δυνατή και ισχυρή συλλογή από ενορχηστρωμένες συνθέσεις.
Στις αρχές του 1999, ο Mertens εργάζεται πάνω στον κινηματογράφο για μια ακόμη φορά και συνθέτει το αυθεντικό σάουντρακ της ταινίας του Paul Cox, «Father Damian».
Την άνοιξη του 1999, η Crepuscule εκδίδει τις τρεις συλλογές cd «Integer valor – Integrale», που απαρτίζεται από ολόκληρη την εκδοχή του «Integer valor». Η συλλογή περιέχει το συνθετικό υλικό των τελευταίων τριών ετών, μερικώς εκδιδόμενο στο ομώνυμο άλμπουμ και σε περιορισμένες εκδοχές cd – singles και μερικώς μη εκδιδόμενο έως εκείνη την εποχή. Αυτή η δουλειά εκπροσωπεί ένα σημείο ισορροπίας στον ορχηστρικό ήχο, που ο Mertens έχει επιτύχει καθ'όλη τη διάρκεια των ηχογραφήσεών και των προσπαθειών του.
Το Δεκέμβριο του 1999, o Wim Mertens εκδίδει το «Kere weerom». Αυτή η τριλογία είχε συντεθεί και ηχογραφηθεί μεταξύ των ετών 1995 και 1999. Το «Kere weerom» είναι η συνθετική συνέχεια στην τριλογία «Alle dinghe» (1986 – 1990) και στην τετραλογία «Gave van niets» (1990 – 1994) και περιέχει: «Poema» – 2 cd: πιάνο, «Kere weerom» – 3 cd: έγχορδα, κιθάρα, άρπα, πνευστά και πιάνο και «Decorum» – 2 cd: κλαρινέτα, φλάουτο και κιθάρα.
Το Φεβρουάριο του 2000, η Crepuscule εκδίδει το «If I can», ένα cd που περιέχει ήδη εκδιδόμενα κομμάτια διαφόρων αλμπούμ, τα οποία για πρώτη φορά όμως παρουσιάζονταν στην αυθεντική τους μορφή.
Το Σεπτέμβριο του 2000, πέντε χρόνια μετά το «Jeremiades», o Wim Mertens, που γιορτάζει αυτή τη χρονιά 20 έτη καριέρας, εκδίδει το «Der heisse brei», το έκτο άλμπουμ για πιάνο και φωνή.
Ιούλιος 2001: Eίκοσι χρόνια μετά την πρώτη έκδοση του «Soft Verdict’s At home – Not at home», καλωσορίστε την εκδοχή σε cd των δύο αυτών μυθικών κομματιών. Τέσσερα νέα κομμάτια έχουν προστεθεί: «That strange attractor» – «Dense points» – «Coloured by turning» και το «M.There», είναι επίσης μια ζωντανή εκδοχή του «Not at home» που ηχογραφήθηκε στην Πολωνία.
Το 2001 βλέπουμε επίσης την έκδοση του «Aren lezen», της τετραλογίας που συντέθηκε μεταξύ 1995 και 2001. Το «Azen lezen» είναι η συνθετική συνέχεια στην τριλογία «Kere weerom» (1995 – 1999), την τετραλογία «Gave van niets» (1990 – 1994) και την τριλογία «Alle dinghe» (1986 – 1990).
Ο κύκλος AREN LEZEN περιέχει:
Μέρος I: «If five is part of ten» (4 cd, βιολί, τσέλο) – Mέρος II: «Azen lezen» (4 cd, άρπα, βιολί, σοπράνο σαξόφωνο και ντραμς) – Mέρος III: «Kaosmos» (3 cd, άρπα, βιολί, σοπράνο σαξόφωνο, ευφωνία και πιάνο) – Mέρος IV: «aRe» (2 cd, άρπα).
Μάρτιος 2002. Kυκλοφορεί μία σειρά από ζωντανές ηχογραφήσεις με τίτλο «Years without history». Το volume I :«Moins de mètre, assez de rythme», με ζωντανές ηχογραφήσεις που ολοκληρωθήκαν τις δεκαετίες '80 - '90. Ο Mertens παρουσιάζει συχνά την δουλειά του με διαφορετικές ενορχηστρώσεις, σόλο πιάνο, ντουέτο πιάνο και βιολί - κλαρινέτο και φλάουτο και με περισσότερες φιλόδοξες συνθέσεις για κόρνα, που εναλλάσσονται με τις θηλυκές φωνές. Το τραγούδι έρχεται πρώτο. Το «Moins de mètre, assez de rythme» είναι ένα duo concert που ηχογραφήθηκε στις 1 Οκτωβρίου 1992 στο Παρίσι, με τον κλαρινίστα Dirk Descheemaeker.
Tο volume II : «Years without history» κυκλοφόρησε τον Ιούνιο του 2002. Αυτό το solo concert γράφτηκε στην Πολωνία στο Gdansk στις 22 Νοεμβρίου 1998 στην όπερα Baltycka.
Tο volume III : «Cave musicam», που κυκλοφόρησε τον Νοέμβριο του 2002 γράφτηκε στο Brugge στις 29 Οκτωβρίου 1998 στο Stadsschouwburg. Ο Wim Mertens παρουσιάζει με κουαρτέτο χάλκινων, μια συλλογή από τα αλμπούμ: «Integer Valor» (1998); «Vergessen» (1982); «Maximizing the audience» (1985) and «Struggle for pleasure» (1983).
2003: Η Στιγμή του Wim Mertens, η κυκλοφορία μιας συλλογής με 13 αλμπούμ που καλύπτουν την περίοδο 1980-1989. 80 συνθέσεις, συμπεριλαμβανομένων και 6 ανέκδοτων κομματιών.
Το volume IV των live series," Years without history’ ": Not yet, no longer, κυκλοφόρησε τον Ιούνιο του 2003. Αυτή η συναυλία με κουαρτέτο χάλκινων ,ηχογραφήθηκε στη Gdanks στις 9 Νοεμβρίου 2002,στο Zak club.Ο Wim Mertens παρουσιάζει τις συνθέσεις από το «Aren lezen Part III : Kaosmos - Human guesswork»
Από τον Ιούλιο του 2003 δημοσιεύονται διάφορα scores από το Wim Mertens όπως τα Close cover, Struggle for pleasure για σόλο πιάνο, και άλλο υλικό. Τα The scores 4 Mains για πιάνο, Sin embargo για σόλο κιθάρα, Inergys, Salernes και Gentlemen of leisure για πιάνο και σόλο όργανο, Geslagen για σόλο τύμπανα (με την ηχογράφηση του CD) και Multiple12 για σόλο πιάνο, συμπεριλαμβανομένων των titles:Circuler breathing, Tourtour and Multiple 12.
Δεκέμβριος 2003, η κυκλοφορία του αλμπούμ «Skopos». Skopos ,μια ελληνική λέξη, που περιέχει, μια "προσιτότητα", μια "σειρά", "αγγίζοντας το στόχο" ή "μια μουσική γραμμή που ακολουθείται από τη μελωδία". Το αλμπούμ αναφέρεται στο " within reach." Στο τι μπορούμε να δούμε, τι μπορούμε να ακούσουμε, όλα που μπορούν να ακουστούν και να ερμηνευθούν, είναι "'within the scope." Εκτιμώντας ότι, η βαθεία αντήχηση και οι τόνοι στις συνθέσεις αναφέρονται σε αυτό που είναι "'out of reach", αυτό που δεν είναι προφανές, τι δεν είναι απαραιτήτως ορατό, ή αντιληπτό, ή ευδιάκριτο, είναι "έξω από το πεδίο."
Tο Μάιο του 2004, κυκλοφορεί το volume V των live series «Years without history : ‘With no need for seeds»’, που συμπεριλαμβάνει τα «The fosse», «Whisper me», «Close cover», και δύο προηγούμενες ανέκδοτες συνθέσεις. Το concert ηχογραφήθηκε τον Δεκέμβριο του 1986 στη Μαδρίτη, και παρουσιάζει το σύνολο Wim Mertens με έξι φωνές, το βιολί, το φλάουτο, το κλαρινέτο, το πιάνο και τη φωνή soprano.
Tον Mάρτιο του 2005, κυκλοφόρησε το τελευταίο του άλμπουμ “Un Respiro”, με ολοκαίνουρια κομμάτια για σόλο πιάνο-φωνή.
Για να δημιουργήσετε έναν σύνδεσμο σε αυτό το άρθρο και να το αναφέρετε / εμφανίσετε στο δικό σας blog/ιστολόγιο, website, άρθρο ή όπου αλλού θέλετε, μπορείτε να κάνετε copy & paste τον παρακάτω HTML κώδικα:
Θα εμφανίζεται ως εξής: Ο Wim Mertens στην Ελλάδα
|