Mέλος από: Feb 03, 2004 Μηνύματα: 118 Πόλη/Χώρα: Αθήνα
Στάλθηκε: Κυριακή 23 Μαι 2004, 21:37 GMT Τίτλος Μηνύματος: Ομηρος vs. Hollywood
Πρόσφατα έλαβα το παρακάτω μήνυμα - κριτική για την ταινία "Τροία" και το θεώρησα αρκετά ενδιαφέρον, ώστε να το μοιραστώ μαζί σας..
Το υπογράφει ο Παναγιώτης Ζαφειρίδης, από τις Βρυξέλλες..
TROY
Έχασα τρεις ώρες από την ζωή μου βλέποντας την σχετική αμερικανική ταινία, παραγωγής της εταιρίας WARNER !
Υποτίθεται ότι αφηγείται την ιστορία της πολιορκίας και κατάληψης της Τροίας από τους Αχαιούς στα μέσα του 12ου αιώνα π. Χ.
Την ίδια ιστορία μας παρέδωσε ο θεϊκός Όμηρος στο έπος του της Ιλιάδας.
Η μεταφορά στον κινηματογράφο ενός τέτοιου έπους θα μπορούσε να ακολουθήσει δύο δρόμους:
Α) Την κατά γράμμα απόδοση του έπους, με τις θεϊκές παρεμβάσεις και τα
υπερφυσικά φαινόμενα, που παρέδωσε ο Όμηρος: Με τις σημερινές δυνατότητες της ψηφιακής τεχνολογίας θα μπορούσε να γίνει μια υπερπαραγωγή ανάλογη του «Άρχοντα των Δακτυλιδιών». Γιατί δηλαδή το έργο του Τόλκιν δικαιούται πιστή αναπαραγωγή και όχι το πανανθρώπινο έπος του Ομήρου;
Β) Μια «ρεαλιστική» αναπαράσταση, που θα προσπαθούσε να εξηγήσει την πιθανή ιστορική πραγματικότητα της εποχής: Τον ανταγωνισμό των αναπτυσσόμενων Αχαιών με τους Φοίνικες, τους Κάρες και τους Λέλεγες για τον έλεγχο των στενών που οδηγούν στην Μαύρη Θάλασσα και τους δρόμους των σιτηρών, τις πολιτικές, κοινωνικές και πολιτιστικές συνθήκες των βασιλείων των Αχαιών κλπ.
Σε κάθε περίπτωση όμως η αφήγηση και η παρουσίαση θα προϋπέθετε σεβασμό στο ομηρικό έπος, στην εποχή και τα δεδομένα της, στην προσωπικότητα των ηρώων!
Αντ' αυτού ο σκηνοθέτης αυθαιρέτησε σε όλα:
1. Σκηνικά - κοστούμια - όπλα: παρουσιάζεται ένα
συνονθύλευμα από στολές, οπλισμούς, πολεμικές τεχνικές διαφορετικών από τους πρωταγωνιστήσαντες τότε λαούς και άλλων εποχών, κινούμενες σε φαραωνικού ή χετιτικού τύπου κτίρια.
2. Κοινωνικές και πολιτιστικές δομές: Παρουσιάζει μια κοινωνία όπου γυναίκες μετέχουν σε .πολεμικά συμβούλια, οι μάχες παρακολουθούνται από .θεωρεία στα τείχη, οι θεοί αμφισβητούνται, στο παλάτι του
Αγαμέμνονα οι χορεύτριες χορεύουν τσιφτετέλι κλπ.
3. Αφήγηση - Χαρακτήρες: Εδώ γίνονται οι περισσότερες και προκλητικότερες αυθαιρεσίες:
a. Ο Αχιλλέας δεν είναι ένας από τους σημαντικότερους συνεκστρατεύσαντες βασιλείς (της Φθίας) αλλά ένας champion, με την έννοια των ιπποτικών χρόνων του Αγαμέμνονα, τον οποίο ελάχιστα εκτιμά, αλλά του προσφέρει τις υπηρεσίες του ως μονομάχος! Δεν σκοτώνεται πρίν την κατάληψη της Τροίας, αλλά κατά την εισβολή των Αχαιών σε αυτήν, ενώ προσπαθεί να σώσει την Βρισηίδα! Παρουσιάζεται ως μια μηχανή που σκοτώνει, ενώ η εξέλιξη του χαρακτήρα και των συναισθημάτων του, όπως
και όλων των ηρώων είναι προγλωσσική!
b. Ο Πάτροκλος είναι εξάδελφος του Αχιλλέα!
c. Οι Μυρμιδόνες δεν είναι λαός, αλλά μικρή ομάδα φονιάδων - μισθοφόρων, «κολλητών» του Αχιλλέα.
d. Ο Αγαμέμνων δεν σκοτώθηκε από των Αίγισθο και την Κλυταιμνήστρα κατά την επιστροφή του (συνεπώς ο Αισχύλος τζάμπα έγραψε την γνωστή εκπληκτική τριλογία του Ορέστεια!) αλλά κατά την κατάληψη της Τροίας! Το ίδιο κι ο αδελφός του Μενέλαος, σκοτώθηκε από κακή εξέλιξη μιάς μονομαχίας του με τον Πάρι!
e.Ο Νέστωρ δεν είναι ο σοφός βασιλιάς της Πύλου, αλλά πονηρός αυλικός του Αγαμέμνονα.
f. Ο Πρίαμος είναι και σοφός και θρησκόληπτος και ξεμωραμένος!
Τα ανωτέρω είναι μικρή μόνο γεύση από την απέραντη βλακεία που κυριαρχεί στην ταινία, η οποία κινείται στην γραμμή που χάραξαν οι .πρωτοπόρες τηλεοπτικές σειρές «Ηρακλής» και «Ζήνα», στις οποίες οι ήρωες όλων των γνωστών και αγνώστων μυθολογιών μπερδεύονται σε έναν χυλό, που φιλοδοξεί να αποτελέσει βάση του πολιτισμού της παγκοσμιοποίησης.
Η ταινία συνιστάται ως κωμωδία της κατάντιας μιας κοινωνίας χωρίς παιδεία!
Μην πάρετε μαζί σας τα παιδιά σας, διότι θα μπερδευτούν τελείως!
Ακόμα καλύτερα: Μην πάτε ούτε εσείς, ιδίως αν πρέπει να πληρώσετε εισιτήριο!
kai erxomai edw egw kai rwtaw me ti seira mou: perimeneis apo tous ili8ious tous amerikanous na kanoun mia swsti paragwgi me basi emas? autoi grigora kai polla lefta i8elan kai gi'auto xrisimopoiisan to onoma Troy kai alloiwsan (opws panta) tin istoria mas.
+ to oti oi karioles oi polye8nikes akribynan to eisitirio mono k mono gi'auti tin tainia. emeis eimaste zwa pou pame mou fainetai..
sorry gia ta greeklish den eimai se win kai den exw brei akoma pws mpainoun ellinika
ps. oute sto lord of the rings exei ginei swsti metafora, arketes oi diafores ap'to biblio stin tainia _________________ τέως dmitspan
- διαβάζουμε τους κανόνες για την καλύτερη χρήση των forums
μια μικρή παρατήρηση φίλε μου dmitspan...
Το Lord Of the Rings είναι και μια ιστορία φανταστική η οποία θεωρώ πως δεν είναι και τόσο έγγλημα να τροποποιηθεί.Έχω διαβάσει και τα 3 βιβλία του lord of the Rings γι'αυτο και έχω άποψη για το θέμα...
Όμως όταν έχουμε να κάνουμε με την ιστορία μιας ΧΩΡΑΣ νομίζω πως ναι...είναι να έγκλημα να την τροποποιούμε με σκοπό να βγάλουμε χρήμα!
Λίγος σεβασμός δεν βλάπτει...
Είδα την ταινία ΤΡΟΙΑ από περιέργια και όντως είχε το ενδιαφέρον της αλλά...με λύπησε το γεγονός ότι οι Ελληνες παρουσιάζονταν σαν βάρβαροι,με λύπησε η τροποποίηση ορισμένων σκηνών και κυριώς με λύπησε το γεγονός η τροποποίηση των χαρακτήρων των ηρώων.Κυρίως όμως με εξόργισε η ΤΙΜΗ...γιατι ρε φίλε 8euro???
Denia ωραίο θέμα και ωραία η κριτική που ξετρύπωσες!
Το πιο ωραίο γι' αυτή τη ταινία το άκουσα απ' τον σκηνοθέτη της :"Δεν ήθελα Έλληνες ή Τούρκους( ) ηθοποιούς , γιατί δεν είναι τόσο καλοί οι Αμερικάνοι"
Ελα ρε μέγιστε σκηνοθέτη του ROBOCOP δόξα το θεο που υπάρχουν σ' αυτό το κόσμο τέτοια ταλέντα υποκριτικής σαν τον Μπράντ Πίτ να διδάξουν στους "ανίδεους" δικούς μας το τί σημαίνει ηθοποιός
Αλήθεια μετά την τεράστια επιτυχία θα έχει και Νο2 το έπος; Να προτείνω τον Μιχάλη τον Ντάκλας να κάνει τον Οδυσσέα , στα βήματα του μπαμπά του μόνο που εδώ θα έχει περισσότερο σέξ το έργο αφού η πραγματική ιστορία δέν έχει και τόσο σημασία για σας.
Πάντως και τηλεοπτική σειρά τύπου "Ηρακλής" δεν είναι άσχημη ιδέα.
Α ρε Μάϊκλ Μούρ ΧΩΣΤΑ ΤΟΥΣ ΚΑΡΓΑ
Μα καλά στα αλήθεια περιμένατε κάτι καλύτερο?
Πάντως αφού περίμενα το έργο αυτό 2-3 χρόνια τώρα,είχα προετοιμαστεί και ψυχολογικά για τις τροποποιήσεις.
Για τον Αίαντα τι έχετε να πείτε?
Ουδέν σχόλιον...........
Μην ξεχνάτε ότι θα βγεί και τον Νοέμβρη ο Αλέξανδρος με τον Collin Farell!
Δεν περιμένω και πολλά γιατί γνωρίζω ότι ο ιστορικός σύμβουλος
της ταινίας είναι λίγο βλάκας-διάβασα το βιβλίο του και έφριξα!
Το μόνο καλό του είναι ότι θαυμάζει τον Αλέξανδρο- είναι λίγο ψυχάκιας
οπότε......θα δείξει
Να προσθέσω και εγώ με την σειρά μου μερικές «παραλείψεις»…
1. Οι ιερείς του Απόλλωνα εμφανίζονται με περιβολή - μίγμα χριστιανού και ραβίνου.
2. Ως λάφυρα απήχθησαν η Χρυσηίδα και η Βρυσηίδα, αλλά ως εκ θαύματος η Χρυσηίδα δεν εμφανίστηκε πουθενά στο έργο.
3. Η Σπάρτη ξαφνικά έγινε λιμάνι και η μορφή της πόλης έμοιαζε με την καλντέρα της Σαντορίνης.
4. Ο Αχιλλέας ήταν ομοφυλόφιλος.
5. Δεν ξέρουμε ποτέ αν σύναψε σχέση με την Βρυσηίδα.
6. Το "τςςςς" που κάνει στον Έκτορα έξω από τον ναό του Απόλλωνα, είναι λεκτικό ιδίωμα της εποχής.
7. Ο Πάρις σκότωσε τον Αχιλλέα ενώ έσερνε το νεκρό σώμα του αδελφού του και όχι ενώ φιλούσε την Βρυσηίδα.
8. Ο Δούρειος ίππος δεν χωρούσε ολόκληρο πεζικό, αλλά τους λιγοστούς και πιστούς συντρόφους του Οδυσσέα!
9. Πού είναι η γυναίκα του Πριάμου σε όλη την ταινία;
10. Οι Μυρμιδώνες ήταν νεανίες και όχι μεσήλικες.
11. Ο Αχιλλέας δεν επέτρεψε στον Πρίαμο να πάρει το νεκρό σώμα του γιου του, παρά στο τέλος του έπους η Βρυσηίδα με την "απούσα" Χρυσηίδα τον περιποιούνταν με μύρα.
12. Ο Αγαμέμνονας δεν ήταν ένας γέρος με το ένα πόδι στον τάφο, αλλά ένας θαρραλέος ηγέτης και πολεμιστής που έχαιρε σεβασμού, άρα λανθασμένη η προβολή της κόντρας με τον Αχιλλέα.
13. Το πρόσωπο του Έκτορα δεν ακρωτηριάστηκε, αλλά κατατραυματίστηκε από την περιφορά του με το άρμα.
14. Από πότε τον Μενέλαο τον σκότωσε ο Έκτορας ύστερα από την μονομαχία του με τον Πάρη? Και από πότε ο Πάρις μονομάχησε με τον Μενέλαο? Μήπως ο Όμηρος μας δίδαξε ότι ο Μενέλαος έμεινε ζωντανός μέχρι το τέλος???
_____________________________________________________________
Μάλλον μονάχα στα εφφέ είναι καλοί, διότι στα άλλα, με το συμπάθιο, είναι για το π…. καβάλα.
Νομίζω πως όπως και σε πολλές άλλες παρόμοιες ταινίες που πραγματεύονται ιστορικά θέματα, θα πρέπει να αφήσουμε την όποια μας γνώση στο κατώφλι του κινηματογράφου και απλά να παρακολουθήσουμε/απολαύσουμε ότι άλλο - πλήν ιστορικής ακρίβείας- έχει αυτή να μας δώσει...
Δεν διαφωνώ, αλλά απλά λόγω του foroum αλλά και του ντόρου που έγινε για αυτό το έργο παρέθεσα κάποιες... ανακρίβειες. Και εγώ γουστάρω να βλέπω ταινιούλες στο κινηματογράφο και ας είναι στο «κόσμο» τους. Απλά πάω για να ξεχάσω και να χαλαρώσω από την καθημερινότητα. Αν βγει πατάτα, υπάρχουν και άλλοι τρόποι διαφυγής και όχι «αμερικάνικοι»…
Χεχε! Δεν θα πω τιποτα για την ταινια γιατι δεν την εχω δει! Το κολπο το εχουμε μαθει απο το hollywood πως λειτουργει (αναλογα με τα πολιτικα συμφεροντα της εκαστοτε εποχης).
Εξαλλου δεν ειναι ουτε η πρωτη και σιγουρα ουτε η τελευταια ταινια που εχει διαστρευλωθει απο τους σκηνοθετες του Hollywood.
Κατι παρομοιο εχει γινει και με το "Braveheart"
Αληθεια, ποσοι ΜΗ Σκωτσεζοι γνωριζουν οτι
ο William Wallace και ο Braveheart ηταν 2 ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ ατομα στην πραγματικοτητα? Στην ταινια ειναι 2 σε 1 παντως...
Κατι αναλογο θα γινεται σε ολες τις αλλες χωρες με την Τροια. Θα πας για διακοπες και θα σου λενε "Τι παλιανθρωπος ο Αχιλλεας" και "Ποιο πλοιο της γραμμης κατεβαζει Μυκηνες και Σπαρτη?"
ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙΤΕ να ξεκινήσετε ένα νέο θέμα σε αυτό το forum ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙΤΕ να απαντήσετε σε μηνύματα αυτού του forum ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙΤΕ να αλλάξετε τα μηνύματα σας σε αυτό το forum ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙΤΕ να διαγράψετε τα μηνύματα σας από το forum ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙΤΕ να ψηφίσετε σε δημοψηφίσματα σε αυτό το forum